Gourmet

A nagy kenyérkörkép: adalékmentes és kovászos iránt nő a kereslet

Tízből hat magyar naponta vásárol kenyeret, és egy átlagos háztartásnak 1,6 kilogramm a heti kenyérfogyasztása - derült ki a JÓkenyér megbízásából készült, a 18-65 éves magyar lakosságot reprezentáló országos online kutatásból.* A fogyasztói szokásokat vizsgáló felmérés rámutatott: miközben egyre nagyobb kereslet mutatkozik az adalékmentes, kovászos és rozsos kenyerekre, a magyar vásárlók többségének még mindig a hagyományos fehér és félbarna vekni kerül leggyakrabban a kosarába.

A kutatásban résztvevők 64%-a naponta vagy akár egy nap többször is eszik kenyeret, egy átlagos háztartásban pedig körülbelül 1,6 kiló fogy el egy héten.
Bár a pandémia alatt sokan kaptak kedvet az otthoni kenyérsütéshez, a felmérés szerint a többség (65%) még mindig boltból veszi a kenyeret, és akik házi kenyeret készítenek (31%), azok is inkább csak alkalmanként teszik azt. A csomagolás fajtája nem befolyásolja a kenyérválasztást: ugyanannyian vesznek előre csomagolt, szeletelt terméket, mint csomagolásmenteset.

Ragaszkodók vagyunk, ha kedvenc termékünkről van szó: a megkérdezettek közel egynegyede mindig ugyanazt a megszokott kenyeret vásárolja, minden második pedig csak alkalmanként tér el a szokásos választásától. A magyar kenyérvásárlók 28%-a fehér kenyérre, míg 22%-a barna kenyérre esküszik, majd ezt követi a teljes kiőrlésű (12%), a magvas (6%) és a rozskenyér (5%). A megkérdezettek 6%-a külön odafigyel rá, hogy kovászos kenyeret vegyen.

Ha péksüteményekről van szó, egyértelműen a fehérliszt felé billen a mérleg: a válaszadók 80%-a csak és kizárólag ebből készült pogácsát és kakaós csigát szokott venni. Teljes kiőrlésű kenyeret csak a lakosság 12%-a fogyaszt rendszeresen, ami érdekes adat annak fényében, hogy a válaszadók több mint felének épp ez utóbbi jelenti az “egészséges kenyeret.” Az életmódra gyakorolt pozitív hatás tekintetében említették még a rozsból készült (34%) és a magvas (29%) változatot, a kovászos és az adalékmentes jelleg pedig minden ötödik ember fejében kapcsolódik össze az egészséggel. A válaszadók túlnyomó többsége pontosan tudja, hogy milyen előnyei vannak az adalékmentességnek: legtöbben (67%) egészségesebbnek tartják az ilyen kenyereket, minden második ember pedig a természetes alapanyagokat köti ehhez a szóhoz. 

A JÓkenyérnél a kezdetek óta úgy gondoljuk, hogy a kiváló alapanyag meghatározza a kenyér minőségét” – fogalmaz Ludwig Klára, a márka tulajdonosa és pékmestere. Huszonhét éve mutatkoztunk be először nagy szakértelemmel készített, egészségtudatos táplálkozásba illő kenyereinkkel, melyeket 100%-ban természetes alapanyagokból, adalékmentesen állítunk elő. Tradicionális receptjeink a méltán híres német kenyérkultúrából merítenek, és a mai napig azzal a kovásszal készülnek, amit annak idején a férjemmel Baden Badenből hoztunk haza.”

A kenyérválasztásunkat életkorunk és társadalmi helyzetünk is befolyásolhatja: például minél fiatalabb valaki, annál nagyobb eséllyel vásárol leggyakrabban rozskenyeret. A magasabb végzettségűekre jellemzőbb, hogy teljes kiőrlésű vagy kovászos kenyeret vesznek, a fehér kenyér népszerűsége pedig fordítottan arányos a település nagyságával. Utóbbiról az is elmondható, hogy Közép-Magyarországon a legkevésbé, míg Kelet-Magyarországon a legkelendőbb típus.

*2022. áprilisában 1000 fős mintán végzett, online önkitöltős kérdőíven alapuló interjúk. Nemre, korra, iskolai végzettségre, településtípusra és régióra reprezentálják az alapsokaságot.

JÓkenyér
A 27 éve családi vállalkozásként indult JÓkenyér ma már 170 főt foglalkoztat és 18 saját valamint franchise üzleten, partnerboltokon és országos élelmiszerláncokon keresztül látja el kovászos, adalékmentes, friss pékáruval a hazai lakosságot.
A modern pilisszentiváni üzemben az innovatív technológia mellett a JÓkenyér pékjei még minden tésztát kézzel is érintenek, így valóban érvényesül hitvallásuk, miszerint a jó kenyérhez nem kell más, mint minőségi és természetes alapanyagok és a pék szíve-lelke.