A nők kétharmada gyakran érzi magát fenyegetve, amikor egyedül sétál az éjszakában.
41%-uk úgy indul el otthonról, ha előtte óvintézkedéseket tesz, és ötből egy nő egyáltalán nem mozdul ki napnyugta után, mert fél sötétben az elhagyatott utcán lenni. (1) A lányok nagyon korán megtanulják, hogy rengeteg veszély leselkedhet rájuk, így mire felnőnek, magától értetődő lehet számukra, hogy folytonos készenlétben legyenek, egyfajta reflexszerű éberségben éljék a napjaikat, és főleg az éjszakáikat. Ű
Pedig a modern nőkben megvan minden ahhoz, hogy érvényesüljenek az élet bármely területén: tenni és küzdeni akarás, tudás, szenvedély és kitartás. Ahhoz viszont, hogy merjenek előre lépni és új utakat hódítsanak meg, mindenekelőtt biztonságban kell érezniük magukat, mert mindegy, hogy buliból indulnak haza vagy egészségügyi sétára, esetleg futni mennek, nőként s joguk van hozzá, hogy éjjel se kelljen mindig szoronganiuk.
A nők egyenlőségének fontos alappillére a biztonságuk megteremtése.
Ez napszaktól függetlenül minden helyzetben megilleti őket.
Ennek a biztonságérzetnek az erősítését tűzte ki missziójának a Johnnie Walker, ezért idén nyáron minden Magyarországon eladott Johnnie Walker palack árából a Hazakísérő Telefont támogatják. Az alapítvány telefonos beszélgetés útján nyújt segítséget, biztonságérzetet és magabiztosságot mindazoknak, akik éjszaka vagy kora hajnalban egyedül kelnek útra.
“Azzal az elhatározással indítottam 2017-ben a Hazakísérő Telefont, hogy senkinek ne kelljen átélnie azt a rettegést, amit olyan sok nő tapasztalt már éjszakai sétája során” – mondja
Molnár-Csiki Maren, az alapítvány megálmodója.
“A támogatásnak köszönhetően új lehetőségek nyílnak meg előttünk és biztosíthatjuk a szervezet további működését, hogy még több telefonálót kísérhessünk haza biztonságban.”
“Nincs olyan nő, akinek ne találkozott volna már a zaklatás valamilyen formájával
vagy ne kellett volna félelmet átélnie egyedül az utcán” – teszi hozzá Fejes Dóra, a
Johnnie Walker senior brand managere. “A kezdeményezésünkkel a megelőzésre
helyezzük a hangsúlyt: nem az a tét, hogy hány atrocitást kell elszenvednünk,hanem hogy járhatunk-e félelmek nélkül a magunk útján.
A Johnnie Walker arra bátorítja a nőket, hogy merjenek előre lépni az életük minden területén, legyen szó a munkahelyükről vagy a szabadidejükről, mert ha elindulnak, képesek megváltani a világot.”
A Zwack Unicum és a Diageo kiáll a nők egyenjogúsága mellett és támogatják az erre irányuló kezdeményezéseket.
A márka nagyköveteként Milla Jovovich azt az üzenetet közvetíti a magyar nők felé, hogy lépjenek ki komfortzónájukból és merjenek kockáztatni. “Az élet megtanított arra, hogy a kihívás elengedhetetlen a fejlődéshez” – fogalmaz a színésznő.
“A változás nem az üres szavakban rejlik, hanem amikor a kételyeink, kérdéseink vagy félelmeink ellenére kiállunk azért, amiben hiszünk. Nekünk, közép- és kelet-európaiaknak nincs mit bizonygatnunk: hagyjuk, hogy a tetteink beszéljenek helyettünk!”
Női egyenjogúság a nyilvános tereken
Az elmúlt kétszáz év emancipációs eredményei ellenére még hosszú az út, amit meg kell tennünk a nemek közötti egyenlőség eléréséért.
Az egyenlőtlenség továbbra is befolyásolja a nők, lányok utazását, munkáját, szabadidejük eltöltését a városi környezetben, beleértve az éjszakai közlekedésüket is. Sokakban még ma is él a sztereotípia, miszerint a nyilvános tér hagyományosan a férfiaké, a magánszféra pedig a nőké. A 19. században a társadalmi elvárások szigorúan szabályozták, hogy a nők milyen napszakokban, kinek a társaságában, milyen városrészeken és milyen ürüggyel jelenhettek meg – ellenkező esetben a jó hírüket és az utcai zaklatás különböző formáit kockáztatták.
Bár eltelt kétszáz év, az utca még ma sem egyformán biztonságos nők és férfiak számára. Több nő fejezte ki félelmét olyan gyakori szituációkkal kapcsolatban, mint az egyedül sétálás egy sikátorban vagy egy vakrandin való részvétel. A férfiakhoz képest összességében a nők lényegesen nagyobb valószínűséggel félnek olyan mindennapi helyzetekben, amelyeknek ártalmatlannak kellene lenniük. (2)
A nők biztonsága az egész társadalom felelőssége.
Ennek ellenére még ma is gyakori az áldozathibáztatás, pedig az utcai zaklatás nem függ össze az öltözködéssel, a korral, de még a családi állapottal sem.
A nők tudatosságának megteremtése mellett még fontosabb az erőszakellenes nevelés, hogy a férfiak is megtanulják a kölcsönös tisztelet elveit és gyakorlatait.
Merj előre lépni!
Tenni és küzdeni akarás, tudás, szenvedély és a kitartás és az sem számít, hányszor buknak el, hány csalódás vagy kihívás éri őket, mennek előre és új utakat hódítanak meg: a modern nőkben ott van minden. A nők a kezdetek óta meghatározóak a Johnnie Walker történetében: Elizabeth Walker, az alapító felesége fontos szerepet játszott a márka ikonikus kevert whiskyjének megalkotásában, a jelenlegi párlatmester, Dr. Emma Walker pedig történelmet írt azzal, hogy nőként először tölti be 2022-től ezt a fontos pozíciót.
A Johnnie Walker alapfilozófiájának mindig is fontos része volt az egyenjogúság.
A márka már több nemzetközi kezdeményezéssel tisztelgett azon rendkívüli nők előtt, akik szabadon a maguk útját járják, vállalják a kudarc kockázatát és bátran kezdeményeznek céljaik érdekében.
“A híres Keep Walking szlogen több mint 20 éve inspirálja az embereket világszerte a haladás és a pozitivitás üzenetével, ami sosem volt relevánsabb, mint most” – mondja Fejes Dóra. “Annak a meggyőződésünknek szerettünk volna hangot adni, hogy a nők biztonságérzetének megteremtése az egész társadalom felelőssége, és csak közös továbblépéssel érhető el.”
[1] Gallup 2018-as kutatása szerint: https://yougov.co.uk/topics/lifestyle/articles-reports/2021/11/01/women-feel-less-safe-walking-home-alone-night-2018
[2] A Gallup 2018-as kutatása szerint: https://yougov.co.uk/topics/lifestyle/articles-reports/2021/11/01/women-feel-less-safe-walking-home-alone-night-2018
A Hazakísérő Telefon Alapítványról
A Hazakísérő Telefon szolgáltatás 2017-ben indult el Magyarországon az alapító Molnár-Csiki Maren ötlete nyomán, aki sokáig egyedül fogadta a hívásokat, jelenleg pedig már önkéntesek segítik a munkáját. Az ilyen fajta telefonos hazakísérő szolgáltatások már nagy sikerrel működnek Stockholmban és Berlinben is. Az alapítvány munkatársai hétfő-szombat 22-től hajnali 4-ig, vasárnap 22-től hajnali 1-ig várják a hívásokat a 06 80 442 422-es zöld számon.
A telefonáló egy kellemes beszélgetés mellett úgy tudja elérni az úticélját, hogy közben nem érzi magát teljesen elhagyatottnak. Az alapítvány operátorai folyamatosan nyomon követik a telefonáló útját, és ha védelemre szorul, akkor
megteszik a szükséges lépéseket és értesítik a 112 segélyhívó számon keresztül a hatóságokat.