Beauty

#VáltoztassukMegASzépséget #DigitálisTorzításMentes

15 évvel az Evolution című, a képmanipuláció kérdéseit feszegető ikonikus film után a Dove ismét filmes formában foglalkozik a digitális képtorzulás jelenségével. A Fordított Szelfi című film megmutatja, hogy a képszerkesztő alkalmazások milyen mértékben képesek eltorzítani a valóságot, illetve azt, hogy a fiatal lányok miként torzítják el megjelenésüket a közösségimédia-felületeken.

A lányok átlagosan 12 éves koruktól kezdve használnak képszerkesztő alkalmazásokat – derül ki a Dove Önbizalom Program legújabb kutatásából.

A Dove Önbizalom Program kutatásán alapuló film feltárja a szelfikészítés érzelmi és fizikai folyamatát, külön kiemelve, hogy manapság már otthon, pár gombnyomással könnyen használhatók azok az összetett alkalmazások, amelyek korábban profi képszerkesztők számára készültek, így modellek helyett fiatal lányok használják ezeket a programokat, átszerkesztve saját identitásukat.
A képernyő előtt töltött idő növekedése, valamint az irreális szépségideálból fakadó nyomás miatt fontosabb cselekedni, mint korábban bármikor.

Ahogy Firdaous El Honsali, a Dove Globális kommunikációs és fenntarthatósági igazgatója kifejti, „a Dove több, mint 60 éven keresztül szólalt fel a valódi szépség és az egyediség hangsúlyozása mellett.
Ennek részét képezi a »digitális manipuláció mentes« jelzés, ami arra utal, hogy a reklámjainkban szereplő személyek pont olyanok, mint amilyennek a való életben látnánk őket. Az elmúlt 10 évben a közösségi média térnyerésével a digitális torzítások sokkal nagyobb léptékben zajlanak – ráadásul fiatalabbak által is, szabályozás nélkül.
A filterek és a szerkesztő appok révén rengeteg kreatív és önkifejező tartalmat láthatunk, de amikor a szűrőket a digitális képek torzítására használják, hogy megfeleljenek a szűk szép- ségideálnak, az káros lehet a fiatalok önértékelésére.
Különösen a lányok kezdik érezni a nyomást, hogy átszerkesszék és eltorzítsák magukat azért, hogy valami »tökéleteset« hozzanak létre, amelyet a való életben lehetetlen elérni.
A Dove szeretné felhívni a figyelmet a kérdés fontosságára, valamint szeretne eszközöket nyújtani a szülők és gondviselők számára, hogy segítsék a fiatalokat a közösségi média pozitív irányba fordításában.”

Kutatás a film mögött
A magyar tinédzserek és a képtorzítás

A közösségimédia-filterek és a képszerkesztő alkalmazások drámai módon megváltoztatták a kreativitás kifejezésének módját a fényképezés során, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy kísérletezzenek önkifejezésükkel. Ám ha az emberek eltorzíthatják valós külsejüket azért, hogy megfeleljenek a valóságban elérhetetlen irreális szépségnormáknak, az hosszan tartó és káros hatással lehet a fiatalok önértékelésére.

A kutatás célja a magyar kamaszlányok közösségimédia-használati és szelfikészítési szokásainak feltérképezése, valamint következtetések levonása.

Az új Dove Önbizalom Program kutatása feltárja a probléma mértékét:

  • ·  A tizenéves magyar lányok 9-13 éves koruk között kezdenek el olyan filtert vagy applikációt használni, amivel megváltoztathatják a kinézetüket mielőtt posztolják a képet.
  • ·  A lányoknak mindössze 6%-a az, aki még sosem szelfizett, de 15 éves korukra ez az arány már csak 2%.
  • ·  A megfelelő fotóhoz a tinilányok 52%-a addig csinál képeket, amíg el nem jut a tökéletesig. 33%-uk sminkkel, 28%-uk pedig valamilyen vicces filterrel próbálja tökéletesíteni a képeit, ennél nagyobb beavatkozás nem jellemző a korcsoportra.
  • ·  Rengeteg fotó készítése és a megfelelő frizura elkészítése a legtipikusabbak szelfiposztolás előtt.
    · A magyar lányok 35%-a javítja fel képeit posztolás előtt, azonban csak 50%-uk próbál mesterségesen megváltoztatni vagy elrejteni egy testrészt.
    · A bőr, az arc és a has a leggyakrabban retusált testrészek a megkérdezettek körében.
    · Megfigyelhető, hogy minél idősebbek, annál több képet készítenek magukról, mielőtt megtalálják a tökéleteset. 48%-uk inkább elhalasztja a posztolást, ha nem elégedett a fotóval.
    A közösségi média nyomása és az önbecsülés közötti kapcsolat
    · A tinédzser lányok 46%-a aggódik azon, hogy milyen reakciókat kap a közösségi médiában posztolás után.
    · Minél idősebbek, annál inkább aggódnak azon, milyen reakciókat kapnak a fotóik.
    · A lányok 17%-a nem gondolja magát elég csinosnak, ha nem kap elég like-ot a fotóira.

    A kutatás alapján kirajzolódik, hogy a tinédzserek magabiztosabbak lennének, ha a közösségi médiában látott képek jobban reprezentálnák a lányok valódi megjelenését.
  • A lányok 46%-a örülne, ha nem létezne képszerkesztés, bár 44% szerint a filterek a mindennapjaik részei. 18%-uknak jobban tetszik a szerkesztett kép, de a lányok többsége elégedett a képpel szerkesztés nélkül.
  • ·  A lányok többsége szeretne több segítséget kapni abban, hogy hogyan növelhetné az önbizalmát, hogyan kezelheti a zaklatást, hogyan lehetne magabiztos és büszke magára.
  • ·  Nagy mértékben megoszlanak a vélemények arról, hogy a közösségi média jó vagy rossz dolog.
  • ·  A lányok nagyobb része örülne, ha többet „tanulhatna” arról, hogy: – hogyan lehet értékelni a különbözőséget (75%)
    – hogyan érezheti jobban magát a bőrében (72%)
    – hogyan kell a zaklatást kezelni (54%)
    – hogyan lehetne magabiztosabb a testével kapcsolatban (48%) – hogyan lehetne büszke magára (48%)

Pozitív és kreatív tér kialakítása a közösségi médiában
A kutatásból egyértelműen kiderül, hogy segíteni kell a lányokat abban, hogy pozitív módon viselkedjenek a közösségi médiában és inkább használják azt önkifejezésre, mintsem önigazolásra.
A Dove Önbizalom Program kutatásai azt mutatják, hogy a projekt fiatalokat célzó oktatási eszközei – beleértve a workshopokat, online cikkeket és a digitális játékokat – növelheti a külsejükkel kapcsolatos önbizalmukat és képessé teheti őket arra, hogy egészségesebb módon használják a közösségimédia-felületeket.

Prof. Philippa Diedrich, a University of West England Testképkutató Központjának (a világ leg- nagyobb kutatóközpontja, aminek fő szakterülete a megjelenés és a testkép hatása az emberek életére) kutató pszichológusa és testképszakértője. Véleménye szerint „…a közösségi média bizonyos aspektusai elősegíthetik a kapcsolattartást, azonban az elmúlt években több tucat tudományos tanulmány kimutatta, hogy a közösségi média negatívan befolyásolhatja a testképet, a hangulatot és ön- értékelést. Ez abban az esetben történik, amikor a felhasználók jelentős időt töltenek szelfik közzétételével, alkalmazásokkal és filterekkel módosítják megjelenésüket, összehasonlítják magukat másokkal, like-okkal és hozzászólásokkal keresnek önigazolást. Ezért elengedhetetlen, hogy segítsük a fiatalokat a közösségi média egészséges és eredményes módon történő használatában.”

Az új Dove Önbizalom Program Útmutató

A Dove Önbizalom Programban a University of West England Testképkutató Központtal közösen létrehozott alkalmazások akadémiailag hitelesek és ingyenesen letölthetők.
Ilyen az új Önbizalom Program Útmutató is, egy olyan online eszköz, ami arra biztatja a szülőket és gondviselőket, hogy segítsék gyermekeiket a külső megjelenésükkel kapcsolatos nyomás enyhítésében és az online tér alakításában.
Az alkalmazás külön szekciót tartalmaz arra is, hogy segítsen a felnőtteknek megérteni azokat a nehézségeket, amik a fiatalokat az online térben érik, valamint ösztönzi a beszélgetéseket és tippeket ad arra vonatkozóan, hogyan lehet a közösségi médiát egészséges hellyé tenni, ahol a fiatal felhasználók megnyílhatnak – kezdve a pozitív és sokszínű közösségi média hírfolyamának megszervezésétől egészen annak felismerésig, hogy a közösségi média az emberek „legjobb énjét” emeli ki.

Az Önbizalom Program Útmutató része a Dove küldetésének, amelynek célja, hogy 2030-ig 250 millió gyerek önértékelését segítse elő, ezzel pedig a Dove Önbizalom Program a világ legnagyobb önbizalom-oktató programjává váljon.

Hogyan segíthetünk?

Hozzunk létre együtt egy befogadóbb, kevésbé szűkös szépségdefiníciót, hogy a közösségi médiával szoros közelségben felnövő lányok is magabiztos felnőttekké váljanak. Csatlakozz a Dove Önbizalom Program oldalon, és töltsd le az új Önbizalom Program Útmutatót, hogy a közösségedben élő fiatalokkal beszélhess a közösségi médiáról és az önképről. A közösségi médiának dedikált szakasz segítségével vitassuk meg az online tér kihívásait, hogy a a közösségi média olyan pozitív felületté váljon, ahol a fiatalok szabadon önmaguk lehetnek.

A Dove Önbizalom Programról

A Dove régóta elkötelezett egy olyan világ megteremtése mellett, ahol a szépség az önbizalom forrása és az irreális szépségideálok nem okoznak szorongást.
A Dove Önbizalom Program több mint 15 éve segít a fiatal generációknak pozitív kapcsolatot kialakítani a külsejükkel, így az ezzel kapcsolatos aggodalom és szorongás nem tartja őket vissza, és teljes mértékben ki tudnak teljesedni. Eddig 69 millió fiatalt érek el 150 országban, 2030-ig pedig 250 millió fiatalt szeretnének segíteni oktatási programjaik révén, amivel ez a kezdeményezés világ legnagyobb önbizalom-oktató programjává válhat.

További információk a kutatásról
A magyarországi kutatás a Brain Express jóvoltából készült 2021. áprilisában, amelyen 300 10-17 év közötti fiatal lány vett részt, szülői hozzájárulással.

DOVE szakértők segítségével egy olyan edukációs programot készített, ami segíti a szülők és tanárok munkáját a pozitív, önbizalmat építő és erősítő kommunikációban. Az anyagok bárki számára ingyenesen letölthetők innen: dove.hu/onbizalom

Ha időd engedi, nézd meg a kampányvideót is, amely a közösségi média lányokra gyakorolt negatív hatására hívja fel a figyelmet:

#DigitálisTorzításmentes #VáltoztassukMegASzépséget