Szeptember 29-én ünnepeljük a kávé világnapját és az ehhez kapcsolódó hagyományokat, melyek az elmúlt harminc évben Magyarországon is jelentős változáson mentek keresztül. Míg a rendszerváltás előtt első sorban koffeintartalma miatt ittuk az italt, manapság egyre fontosabbá válik a kávé élvezeti értéke, ezzel párhuzamosan pedig nő a minőségi termékek iránti kereslet.
A magyar felnőtt lakosság átlagosan 40 ml kávét fogyaszt egy nap, a teljes napi folyadékbevitelük pedig 8%-ban ebből áll. A legnépszerűbbek az őrölt, pörkölt kávétípusok; felmérések szerint ezek a teljes összfogyasztás 66%-át teszik ki.
A kávérajongók 65%-a espresso-ként issza italát, de a fogyasztók kicsivel több, mint fele a tejes változatot is kedveli. És bár felfutóban vannak a specialty kávékat kínáló kávéházak, a legtöbben még mindig otthon, egyedül vagy partnerük társaságában fogyasztják el a napi adagjukat.[1]
De fenntartható gazdálkodási módszerek és beszerzés nélkül hamarosan búcsút inthetünk több kávéfajtának is. Az éghajlatváltozás, a növénybetegségek és a kimerülő természeti erőforrások veszélybe sodorták a kávétermesztés jövőjét, ezért a kávéipar fennmaradásának feltétele, hogy aktívan tegyen a termőterületek megóvásáért és a kávétermelő közösségek támogatásáért. A NESCAFÉ egészen a kezdetektől, vagyis már több mint 80 éve dolgozik folyamatainak s termékeinek fenntarthatóbbá tételén és fejleszti kapcsolatait a kávétermelő gazdákkal.
A márka a NESCAFÉ Terv (NESCAFÉ Plan) keretében 2010 óta világszerte több mint 700 000 termelőt támogatott az egészségesebb, ellenállóbb és jobb minőségű termény előállításában, a fenntartható kávétermesztés érdekében eddig 235 millió kávécserje palántát biztosított a velük dolgozó gazdák részére. Ez nemcsak a kávéültetvények fiatalításához járul hozzá, de a talajegészség javítása és a karbonmegkötés révén fontos részét képezi a vállalat megújuló élelmiszerellátási rendszerekre történő átállását támogató kezdeményezésének is.
A NESCAFÉ jóvoltából 300 kávétermesztő szakértő dolgozik együtt a farmerekkel üzleti és mezőgazdasági tudásuk fejlesztésén. A márka fenntarthatósági törekvéseit és eredményeit bemutató Cup of Respect kommunikáció Magyarországon 2020-ban került bevezetésre, melynek köszönhetően a fogyasztók már a NESCAFÉ azonnal oldódó valódi kávétermékek csomagolásán is találkozhatnak ezzel az üzenettel.
Fenntarthatósági törekvéseihez kapcsolódóan a NESCAFÉ olyan nemzetközileg elismert szervezetekkel működik együtt, mint a 4C vagy a Rainforest Alliance.
A környezettudatosság nem áll meg a termékek beltartalmánál: a Nestlé nagy erőfeszítéseket tesz azért, hogy folyamatosan továbbfejlessze csomagolóanyagait, és fenntarthatóbb, könnyebben újrahasznosítható alternatívákat mutasson be. Ezért 2021 tavaszán teszt jelleggel bevezették a NESCAFÉ 3in1 Classic terméküket papír-alapú csomagolásban, márciustól pedig a MediaMarkt áruházakban elindult a Dolce Gusto kapszulák visszagyűjtése. Az összegyűjtött kapszulákat a Nestlé debreceni partneréhez (PMR. Kft) szállítja újrahasznosításra. A vállalat folyamatosan dolgozik azon, hogy a kapszulák könnyebbek legyenek, a gyártásukhoz kevesebb műanyagot használjanak, emellett vizsgálják a megújuló forrásokból származó és nem műanyagalapú csomagolások alkalmazásának lehetőségét is.
[1] A Kantar Hoffmann által 2017-ben készített kutatás eredményei alapján.