Az igazság az, hogy a szilárd sampon egyáltalán nem újdonság, legalábbis Lush-nak nem!
A szilárd sampon, mely évtizedek óta velünk van, Mo Constantine (társalapító) és Stan Krysztal (kozmetikai vegyész) találmánya volt 1987-ben a Cosmetics To Go (a Lush egykori csomagküldő cége) számára. A legérdekesebb dolog az egészben az, hogy a találmány egy tévedésből született meg.
1987-et írtunk, amikor Mo Constantine (a Lush társalapítója) és Stan Krysztal (kozmetikai vegyész) éppen egy új szappanon dolgoztak a dél-angliai Poole-ban található laboratóriumukban.
Stan “kukacszappannak” becézte, a szintetikus mosószergranulátum ugyanis kis kukacokra emlékeztetett. Az alapötlet az volt, hogy ezt kézzel nyomva olyan formára alakítsák, amilyet éppen szerettek volna.
Mo azt javasolta, cseréljék ki a szintetikus mosószert kis felületaktív tüskékre.
Azzal, hogy a “kukacokat” ezekkel a tüskékkel helyettesítették, tökéletesre nyomható, kerek korongokat hoztak létre.
Csalódottságukra azonban a tesztelés során kiderült, hogy az állag nem volt megfelelő egy szappanhoz. Csalódottak és tanácstalanok voltak, mígnem megérkezett Mark Constantine. Ahogy Mark, a hajszakértő besétált a laborba és ránézett a termékre, rámutatott, hogy amit készítettek, az valójában egyáltalán nem is szappan volt. Tévedésüknek köszönhetően ugyanis nem szándékosan feltaláltak egy forradalmian új terméket: a szilárd hajsampont!
Szeretnéd látni, hogyan készül?
A Cosmetics to Go, a Lush alapítóinak előző cége elnyerte a szilárd sampon feltalálásának szabadalmi jogát. Ez volt az egyik oka, hogy sokáig egyetlen másik cég sem készíthetett ilyen terméket.
A hivatalos elismerés és az egyre több általa feltalált termék (például az ikonikus fürdőbomba) arra inspirálta Mot, hogy az új útlevelébe már büszkén azt írja a foglalkozás mezőbe, hogy feltaláló.
A szilárd sampon volt az egyik első szabadalom, amit elnyertünk”
“Stan Krysztal kozmetikai vegyésszel kidolgoztuk azt az ötletet, hogy szilárd formává préseljünk a sampongranulátumot, majd aktív összetevők hozzáadásával különböző, a haj számára jótékony hatásokat érünk el.”
Mo Constantine, a Lush társalapítója és a szilárd sampon feltalálója
A KEZDETEK: AZ ELSŐ NÉV TÖRTÉNETE
A szilárd sampon első neve INASIA volt, amit Mo és Mark Constantine fia, Jack adott neki. Az akkor még totyogós Jack jelen volt azon a megbeszélésen, aminek a célja az új találmány elnevezése volt.
A felnőttek kifogytak az ötletekből, amikor Mark megkérdezte a fiát: “Jack, mi legyen a neve ennek a samponnak?” – mire a kisfiú ezt motyogta: “Nem szappan vagyok! Jack vagyok!”. A felnőttek jót derültek ezen, majd megszületett a “Nem szappan vagyok, sampon vagyok” kifejezés (angolul “I am not a soap, I am a shampoo bar”), ami rövidítve INASIA.
A LUSH SAMPONKORONGOK HATÁSA A KÖRNYEZETRE
Mára a Lush termékeinek 65%-a csomagolás nélkül kapható, ami nálunk nem trend vagy marketingstratégia, hanem hosszú évek valósága, és része a kozmetikai forradalmunknak, hogy megmentsük a bolygót.
A csomagolásmentesség hatása a környezetre számokban:
- Egy szilárd sampon 3 db 250ml-es flakonnak felel meg.
- Mindegyik szilárd sampon 80-100 hajmosásra elegendő (függően a haj vastagságától és hosszúságától), és sokkal könnyebbek, mint egy hagyományos samponosflakon.
- A karbonlábnyom drasztikusan kisebb – egyetlen teherautónyi szilárd sampon ugyanannyi hajmosásra elegendő, mint 15 teherautónyi folyékony termék. Az elmúlt 14 évben a Lush 47 millió szilárd sampont adott el.
Ez azt jelenti, hogy 141 millió műanyagflakon gyártását sikerült elkerülni.
Így 3400 tonna műanyagtól mentettük meg a bolygót, ami a nagy csendes-óceáni szemétsziget felszínének 4%-ával egyenlő.
A samponokat megtalálod a Lush üzletekben és a webshopban és persze mi is mutatjuk a kedvenceinket hamarosan!