Lifestyle

Tesco-WWF együttműködés az egészséges élelmiszer-fogyasztásért és az ökológiai lábnyom csökkentéséért

Idén július 29-re esett a túlfogyasztás világnapja, amely vészcsengőként figyelmeztet fogyasztásközpontú életmódunkra. A WWF és a Tesco ezért egyedülálló együttműködést indított el azzal a céllal, hogy hosszú távon támogassa a megfizethető és fenntartható élelmiszer-fogyasztást Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában.

Idén július 29-re esik a túlfogyasztás világnapja, vagyis az emberiség nem egészen hét hónap alatt elhasználta a Föld egy évre elegendő természeti erőforrásait. Ez azt jelenti, hogy jelenlegi életmódunk fenntartásához 1,7 Földre[1] lenne szükségünk, miközben csak egyetlen bolygó áll rendelkezésünkre. Ha tehát biztosítani szeretnénk a jövőnket, akkor változtatnunk kell az életvitelünkön.

Ökológiai lábnyomunk méretét alapvetően meghatározza, hogy hogyan termeljük meg, forgalmazzuk és fogyasztjuk el az élelmiszert. Mára az élelmiszer-előállítás a termőföldtől az asztalig tartó hatása[2] felel a legnagyobb mértékben az üvegházhatású gázok kibocsátásáért, miközben a megtermelt élelmiszer 40%-a a kukában végzi. Nemzetközi szinten az üvegházhatású gázok 10 százaléka köthető az élelmiszer-hulladékhoz, az élelmiszer-termelés pedig a biológiai sokféleség csökkenésének egyik fő okozója[3]. Kelet-Közép-Európában a természetes élőhelyek mintegy 61,5 százaléka áll a mezőgazdaság hatása alatt[4].

A Tesco és a WWF ezért mostantól együttműködik, hogy közösen hívják fel a figyelmet a fenntartható élelmiszer-fogyasztási szokásokra, és támogassák azt, hogy minél többen éljenek egészségesen és csökkentsék az élelmiszerek környezeti hatásait.

“Élelmiszer-ellátásunk a természeten alapszik, de a természet bajban van.
Ma a túlfogyasztás világnapja felhívja a figyelmet arra, hogy szó szerint a jövőnket fogyasztjuk el – és a probléma nagy részét az az élelmiszer okozza, amit megtermelünk és megeszünk. Ezért üdvözlöm a WWF együttműködését a Tescóval, Magyarország, Szlovákia és Csehország egyik vezető kiskereskedelmi áruházláncával, azzal a közös céllal, hogy elősegítsük a fenntartható és megfizethető mindennapi élelmiszerfogyasztásra való átállást ezekben az országokban”– mondta Andreas Beckmann, a WWF Közép- és Kelet-Európáért felelős igazgatója.

„Hazánk sajnos még a globális átlagnál is rosszabbul teljesít: a magyarországi túlfogyasztás napja idén június 8-ára esett. Vagyis, ha mindenki úgy élne, mint a magyarok, a Föld éves tartalékai már ekkor kimerültek volna.
Éppen ezért indítottunk WWF Léptem néven egy olyan mobilalkalmazást, melynek segítségével felmérhetjük saját ökolábnyomunkat, és tudatosan csökkenthetünk rajta – ahol csak lehet. Az applikációban – amelynek segítségével a Tesco magyarországi munkatársai is elindulnak a változás felé egy játék keretében –, egyebek mellett fontos szerepet kap a fenntarthatóbb élelmiszer-fogyasztás is, ezzel támogatva az első lépéseket ahhoz, hogy tudatosabb vásárlókká és fogyasztókká váljunk”– mondta Sipos Katalin, a WWF Magyarország igazgatója.

Az együttműködés kapcsán Matt Simister, a Tesco Közép-Európáért felelős vezérigazgatója elmondta:„Nagyon örülök annak, hogy a WWF szakértelme és elhivatottsága segíti ezentúl a munkánkat. Közös célunk, hogy csökkentsük az élelmiszerek környezetre gyakorolt hatását, és segítsük az átállást a fenntarthatóbb élelmiszer-fogyasztásra és -termelésre.
Az élelmiszerrel kapcsolatos döntések kulcsfontosságúak egészségünk, illetve a bolygónk állapota szempontjából, vásárlóink pedig elvárják, hogy támogassuk őket ezek meghozatalában. A WWF-fel való együttműködésünk hozzájárul a fenntarthatóbb élelmiszer-fogyasztás népszerűsítéséhez azáltal, hogy felhívja a figyelmet az egészséges alternatívákra, és változásra ösztönöz a termőföldtől az asztalig”

A Tesco és a WWF együttműködése Közép-Európában három fő területre fókuszál:

  • Felhívja a Tesco munkatársainak figyelmét arra, hogy mit tehetnek a vállalati működés környezetre és természetre gyakorolt hatásainak csökkentéséért.
  • Napi szintű, fenntartható élelmiszer-fogyasztásra ösztönzi a fogyasztókat.
  • A Tesco szállítóival és partnereivel rámutat a fenntartható termelés jó gyakorlataira, és megfizethető alternatívát kínál a vásárlók számára.

[1] https://www.overshootday.org/
[2] https://science.sciencemag.org/content/360/6392/987
[3] https://wwf.panda.org/discover/our_focus/food_practice/food_loss_and_waste/driven_to_waste_global_food_loss_on_farms/
[4] State of Nature in the EU 2013-2018 Report https://www.eea.europa.eu/publications/state-of-nature-in-the-eu-2020