Csupán néhány hónap telt el a legutóbbi kollekciónk bemutatása óta, miközben a világ alapjaiban változott meg körülöttünk. Mind magánemberként, mind pedig tervezőként bennem is nyomot hagytak a 2020-as év történései; a világ kiszámíthatatlansága a komfortzónámon belül található értékek, lehetőségek újrafelfedezésére inspirált. Az egyik ilyen örök biztos pont számomra Budapest, az otthonom: innen indulok el a világba, és ide érkezem haza.
Az új BUDAPEST kollekció tervezése közben a saját identitásomat jártam körbe és fedeztem fel újra: vajon mit jelent számomra budapestinek, magyarnak, kelet-európainak és világpolgárnak lenni egyszerre?
Reggelente Budáról autózom át Pestre a Margit hídon, és sosem mulasztom el megcsodálni az ébredező Parlament és a Duna látványát. Ugyanakkor én Budapestre a turistalátványosságok nélkül is Európa legszebb városaként tekintek. Jóleső, otthonos érzéssel tölt el a hétköznapok Budapestje a kék BKV buszokkal, a sárga taxikkal, a posztszocialista hangulatú betonépületekkel és a belvárosi építkezések látványával. Ez az élmény indít minden reggel utamra az Alkotmány utcai műhelyünkbe, és ezek a biztos kapaszkodók jelentenek megnyugvást számomra ezekben a különös időkben is. Biztosan tudom, hogy nem is lehetnék jobb helyen a világban, mint itthon.
A másik meghatározó gondolat, amin mostanában sokat gondolkodtam, hogy vajon szabad-e esztétikumra, szép ruhákra, ünnepekre gondolni egy világjárvány kellős közepén?
Rohanó világunkban egyébként is egyre kevesebb ünnepi alkalom színesíti a hétköznapjainkat, és egyre ritkábbá válnak az olyan életesemények, amelyeknek kiemelt jelentőséget tulajdonítunk. Idén ezekből még kevesebb jutott, pedig a közösen megélt ünnepek bizonyítottan pozitív hatással vannak testi és lelki egészségünkre. Van ezzel kapcsolatban egy történetem. Egy napon, mikor a soromra vártam az autószerelőmnél, egy teljesen valószínűtlen íráson akadt meg a szemem. Az ügyfélváróban kitettek egy bekeretezett levelet, amit építkezés közben találtak. Egy honvéd írta, aki az esküvőjére szeretett volna eltávozást kérni Budapest ostroma idején. Különleges volt olvasni, mennyire fontos eseménynek számított a házasságkötés az életében még azokban a vészterhes időkben is: miközben beszámol arról, hány helyen ég a város, mégis arra volt legfőbb gondja, hogy megfelelő körülmények között tudjanak egybekelni a szerelmével.
Valami hasonlót tapasztaltam én is, amikor tavasszal együtt izgultunk a Daalarna menyasszonyokkal azért, hogy vajon megvalósulhat-e a hónapok óta szervezett esküvőjük.
Azt, hogy az ünnepek és a várakozás öröme egy nagyon fontos megtartó erő, azok a menyasszonyaink is megerősítették, akiknek az esküvőszervezés során a Daalarna ruhájuk jelentette az egyik biztos pontot, amelyre dátumtól és helyszíntől függetlenül számíthattak.
A belénk vetett bizalom hatására valósággal szárnyalni kezdtem az új kollekció tervezése során, és ennek köszönhetően ez az időszak még inkább megerősített a munkám létjogosultságába vetett hitemben.
Az új BUDAPEST kollekciónkba ezért becsempésztem egy kis csillogást, egyfajta szimbólumaként annak, hogy igenis merjük megélni az ünnepeinket. Ennek leképződéseként fémszálakkal átszőtt textúrák, flitterek, csillámpor, gyöngyök és kristályok jelennek meg az esküvői ruhákon, a Duna vizén megcsillanó napfény ezernyi arcából inspirálódva.
A korábbi kollekciókban is fellelhető magyaros motívumok és formavilág Budapest gazdag kézműves hagyományaira is utalnak, hiszen ennek is köszönhető, hogy a századfordulón Bécs mellett a divat egyik európai központjának számított fővárosunk.
Mindezek mellett a korszellemre való finom utalás sem maradhatott ki a BUDAPEST kollekcióból. Nagy Adriennel, a Rienne Bride ékszertervezőjével együtt újragondoltuk a maszkot, amely mára eredeti funkciója mellett a divat és az aktuális trendek megkerülhetetlen eleme lett – ezzel új kiegészítő született. Az indaszerűen az arcra kúszó ékszerek, valamint a kollekcióban szintén megjelenő fátyolmegoldások napjaink egyik meghatározó alapélményére, a rejtőzködésre utalnak. A kampányfotózás során a kezdetektől egyértelmű volt számunkra, hogy a perspektívaváltás vezérgondolat lesz. Budapestet nem a képeslapokról jól ismert turisztikai látványosságként szerettük volna megmutatni, hanem sokkal inkább egy életérzésként, a maga hétköznapi valójában. Számomra a város arculati kavalkádjának legizgalmasabb részét nemcsak a millenniumi Budapest ikonikus építészeti csodái képezik; elválaszthatatlanul hozzátartoznak a szocializmus emblematikus, robosztus épületei is.
Az én Budapestemben Kelet- és Nyugat-Európa együtt, egyszerre van jelen, és minden egyes nap rácsodálkozom szépségére, sokszínűségére.
Benes Anita, a Daalarna tervezője
Fotó: Papp Éva & Schneider Zoltán @pappschneiderphotography
Haj & Smink: Kiss Csilla @kisscsicsi
Modellek: Nagy Berta @bertanagy & Dobár Zita @zitadobar / Attractive Models
www.daalarna.com
facebook.com/daalarna
pinterest.com/daalarna
instagram.com/daalarnacouture